15-04-2025
J. Vonk & E. van der Ven
Maak je je zorgen over je peuter? Niet praten op jonge leeftijd komt vaker voor dan je denkt, en kan veel verschillende oorzaken hebben. Sommige kinderen praten later dan anderen, maar communiceren wel op andere manieren.
Onder "praten" verstaan we meestal het gebruik van woorden of korte zinnen, maar dat betekent niet dat een peuter geen boodschap overbrengt. Veel jonge kinderen communiceren via wijzen, geluidjes of door iemand mee te trekken naar wat ze willen en dat is óók communicatie.
Baby's communiceren al vanaf de geboorte: met huilen, gezichtsuitdrukkingen en later met klanken. Al in het eerste levensjaar leren ze beurtgedrag: als de een iets zegt (of een geluid maakt), wacht de ander met reageren. Dit is een belangrijke sociale basis voor taal.
Rond de leeftijd van 1 jaar gaan de brabbels van een baby meer op echte woorden lijken. "Ba" voor "bal" of "mama" wordt verstaanbaar. Vanaf 18 maanden beginnen de meeste peuters met het maken van korte zinnetjes zoals "mama weg" of "appel eten".
Toch is er veel variatie. Het ene kind praat met 14 maanden al in korte zinnen, terwijl het andere pas met 2 jaar echt begint. Beide kunnen binnen de normale ontwikkeling vallen.
Volgens onze logopedist Els zijn er veel factoren die invloed hebben op het tempo waarin een kind leert praten. Taal leren betekent taal horen. Als een kind bijvoorbeeld veel last heeft van otitis media (middenoorontsteking), hoort het taal minder goed, wat de ontwikkeling vertraagt. Ook andere oorzaken kunnen meespelen:
Elk kind is uniek. Twijfel je? Dan is het goed om te kijken naar hoe je kind communiceert, niet alleen of het al praat.
Een taalontwikkelingsstoornis (TOS) is een neurocognitieve ontwikkelingsstoornis waarbij taal moeilijk wordt verwerkt in de hersenen. Het gaat hierbij niet alleen om laat praten, maar om structurele moeite met het begrijpen en/of gebruiken van taal.
Kenmerken van TOS verschillen per leeftijd, maar bij jonge kinderen zien we vaak:
Als een kind duidelijk achterloopt op leeftijdsgenootjes qua taal of spraak, spreken we van een spraak- of taalachterstand. Dit betekent niet per se dat er een stoornis is, soms gaat het gewoon langzamer.
Een richtlijn: als een kind rond de 2 jaar nog geen herkenbare woordjes gebruikt, of rond 2,5 jaar nog geen zinnetjes maakt, kan er sprake zijn van een achterstand. Ook als het kind slecht verstaanbaar is of weinig lijkt te begrijpen, is het goed om verder te kijken.
Volgens logopedist Els is het verstandig om contact op te nemen met een logopedist:
Je hoeft niet te wachten tot het "ernstig" is. Juist door vroegtijdig advies in te winnen, kun je achterstand voorkomen of verkleinen.
Maak je je zorgen of heb je vragen over de spraak- en taalontwikkeling van je kind? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Onze logopedisten staan klaar om met je mee te denken, en eventueel een taalonderzoek te doen. Vroeg erbij zijn, kan een wereld van verschil maken!
Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen bij Uniek Kind- en jeugdpraktijken.